
SEO is het onderwerp waar over gesproken wordt als je op een organische manier bezoekers wil krijgen. SEO staat voor Search Engine Optimization. Wat dit eigenlijk wil zeggen, is dat deze zoekmachine de meest relevante artikelen, producten, blogs naar boven wil krijgen. Maar hoe zorg je er voor dat jij de meest relevante website (domein) bent? Hier zijn veel factoren bij betrokken. Al deze factoren zal ik met je bespreken aan de hand van voorbeelden.
Inhoudsopgave

Algoritme van Google
Zoekmachines gebruiken algoritmes om te bepalen welke rank jouw website of webshop heeft. Nu denk je misschien: ‘Als ik deze algoritmes door heb, kan ik gemakkelijk boven aan komen’. Dat is dus niet hoe het in de praktijk gaat. Al deze algoritmes, waar deze zoekmachines gebruik van maken, zijn niet openbaar. Gelukkig kan ik wel zeggen dat er wel bepaalde factoren zijn die het proces om hoger te komen in de zoekmachine bevorderen.
SEA
Naast SEO bestaat er ook SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising. Dat wil zeggen dat je betaalt om hoog te ranken op de zoekmachine. Je koopt een stuk advertentieruimte binnen de zoekmachine. Met SEA heb je de mogelijkheid om voor bepaalde zoekwoorden te ranken. Kies zorgvuldig deze zoekwoorden uit, zodat je niet onnodig te veel betaald.
Scoren op SEO
Allereerst is het belangrijk dat je onderzoek doet naar zoekwoorden. Zonder zoekwoorden onderzoek is het moeilijk om je pagina’s van je website te laten ranken.
In dit onderzoek doe je onderzoek naar hoe vaak het zoekwoord wordt gezocht. Je doet onderzoek naar wat voor relevante zoekwoorden er tevoorschijn komen bij het zoekwoord. En je kijkt in hoe verre je met dat zoekwoord kan concurreren.
Er zijn nog 3 factoren die belangrijk zijn om te weten voor het ranken van je website of webshop.
De techniek van je website
Google vindt het fijn om websites te crawlen die technisch goed in elkaar zitten. Denk bijvoorbeeld aan:
- Hoe snel is mijn laadsnelheid?
- hoeveel error-pagina’s zijn er?
- is er een heldere site structuur?
Zowel de gebruiksvriendelijkheid als de begrijpelijkheid voor Google zijn erg belangrijk voor het scoren op SEO.
Content is king
Door regelmatig, goed, geïnformeerde en waardevolle content te maken op je website, ziet Google als mega pluspunt.

Niet alleen Google ziet dat je regelmatig content upload op je website, maar ook de bezoekers gaan dat op een gegeven moment ook zien. Dit versterkt elkaar alleen maar meer. Het is namelijk zo dat hoe langer een bezoeker op jouw website zit, hoe waardevoller jouw website is. En Google wil juist de meest waardevolle informatie boven aan hebben staan.
Wat verstaat Google onder content? Tekst, afbeeldingen, video’s, meta description en page title. Al deze vormen van content worden doorgenomen door Google.
Autoriteit

Hoe betrouwbaar is jouw website? Dit hangt samen met de autoriteit van je website. Hoe betrouwbaarder, hoe hoger je komt in autoriteit. De autoriteit score loopt van 0 t/m 100. Bij 100 autoriteit score ben je de meest betrouwbare website op Google binnen jouw niche. Met een autoriteit score van 2 ben je een heel onbetrouwbare website binnen jouw niche.
Hoe wordt mijn website betrouwbaar(der)? Dat is vrij simpel, maar ook weer niet. Dat leg ik je uit. Het simpele is dat je in principe alleen maar backlinks moet zien te krijgen. Backlinks zijn links van jouw website op een andere website. Dus stel dat jij een link van jouw website (www.kapitaalverdienen.nl) op een andere website krijgt (die wel te maken heeft met jouw niche), dan heb je een backlink te pakken. Met z’n backlink laat je Google zien dat jouw website waarde heeft (een soort stem).
Maar nu is het moeilijke: Hoe krijg ik die backlinks? Wat je kan doen is betaalde backlinks kopen. Hierbij zorgen linkbuilding bedrijven dat jouw linkjes op andere websites komen met hoge autoriteit scores. Hier moet je trouwens wel mee oppassen, omdat Google dit niet per sé aanmoedigt. En je betaalt er best wel wat geld voor.
Je zal eerst moeten beginnen met backlinks verzamelen van websites met minder autoriteit. Eenmaal een kleine autoriteit score behaald te hebben, kan je gaan kijken naar websites die wat meer autoriteit hebben.